Aquest llibre dóna a conèixer una part dels resultats de les recerques dutes a terme en el marc del projecte «Artistes, patrons i públic. Catalunya y el Mediterrani (segles XI-XV)-Magistri Cataloniae» (MICINN HAR2011-23015), de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Editat amb motiu de l’exposició titulada «Pintar fa mil anys. Els colors del romànic» (Vic, 31 de maig-14 de desembre, 2014), és el fruit d’una estreta col·laboració entre la UAB i el Museu Episcopal de Vic (MEV). El seu objectiu és aprofundir en qüestions relatives a la identitat i formació dels anònims pintors romànics a partir de l’anàlisi d’una sèrie d’obres mestres del MEV —com ara el baldaquí de Ribes, els frontals de Santa Maria de Puigbò i d’Espinelves i l’altar de Lluçà—, així com de les pintures murals de Sant Tomàs Becket a Santa Maria de Terrassa i de Sant Martí de Puig-reig. Totes han estat estudiades a partir d’una aproximació que combina metodologies pròpies de la història de l’art amb l’anàlisi científica. Això ha suposat fer una reconstrucció del rol desenvolupat pels diversos agents involucrats en la producció d’una obra d’art, i com aquests agents participen directament de la seva gènesi i recepció. Tot plegat es combina amb l’aplicació de sofisticades tècniques analítiques de laboratori, com microscòpia òptica, SEM-EDX, difracció de raigs X, FTIR, tècniques de cromatografia i MALDI-TOF. El resultat és un estudi fascinant en el qual es dóna, per primer cop, un context «eclesiàstic» al naixement de la pintura sobre taula a Catalunya, i s’analitza, de manera innovadora, la fluida relació existent entre les tècniques de la miniatura, de la pintura sobre taula i de la pintura mural. http://www.magistricataloniae.org/ca/